Splash water

Woda. Najważniejsza dla człowieka…

Jak dużo wody pijecie w ciągu dnia? Za mało? Dowiedz się czym jest woda dla człowieka, jak wpływa na cały nasz organizm. Zanim zaczniesz czytać nalej sobie szklankę wody:)

Woda jest powszechnym rozpuszczalnikiem związków ustrojowych i niezbędnym uzupełnieniem pokarmu wszystkich znanych organizmów. Uczestniczy w przebiegu większości reakcji metabolicznych, stanowi środek transportu wewnątrzustrojowego, np. produktów przemiany materii, substancji odżywczych, hormonów, enzymów. Reguluje temperaturę. Stanowi płynne środowisko niezbędne do usuwania końcowych produktów przemiany materii. Woda stanowi średnio 70% masy dorosłego człowieka, w przypadku noworodka ok. 15% więcej, 60–70% limfy, 95% osocza krwi, 90% liści, owoców, 20% kości, 10% szkliwa zębów, tkanki tłuszczowej Woda jest jednym z najważniejszych i niezbędnych do życia składników naszego organizmu. Bardziej zgubny dla człowieka jest tylko brak tlenu. Można żyć ok. 40 dni bez pokarmów stałych, ale brak wody powoduje śmierć w ciągu kilku dni, zwłaszcza w klimacie gorącym. Dowiedziono, że bez większej szkody dla zdrowia można stracić cały zapas glikogenu, ale utrata 10% wody jest groźna dla człowieka, a 20% pociąga za sobą śmierć. Woda jest głównym składnikiem organizmu, stanowi od 45 -75% masy ciała. Jej ilość zależy od: - wieku - im człowiek jest starszy tym mniej jest wody w organizmie - masy ciała - wraz ze wzrostem zawartości tkanki tłuszczowej spada ilość wody - płci - mężczyźni w swoim ciele zawierają więcej wody niż kobiety. Dorosły zdrowy człowiek traci w normalnych warunkach około 2-2,8 l wody na dobę. Utrata wody odbywa się: - przez skórę 600 ml - z moczem 1500 ml - ze stolcem 150 ml - w procesie oddychania 550 ml

Ilość wody wydalanej przez nerki może ulegać bardzo dużym wahaniom Objętość wydalanego moczu jest uwarunkowana ilością dostarczanych do organizm płynów oraz rodzajem diety. W płucach, powietrze ma kontakt z krwią i nasyca się wodą, dlatego wydychane powietrze ma większą wilgotność niż wdychane. Straty wody tą drogą mogą dochodzie do 2 dm3 dziennie(przy zwiększonej aktywności fizycznej oraz gorącym klimacie). Parowanie z powierzchni skóry (pocenie się), w normalnych warunkach otoczenia powoduje u osoby dorosłej utratę od 25 do 50 ml wody na godzinę. W suchym i gorącym klimacie, zwłaszcza przy zwiększonej aktywności fizycznej straty wody tą drogą mogą wynosić1000-2500 cm 3/h

Człowiek do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje dziennie ok. 2 litrów płynów. Należy jednak pamiętać, że przebywanie w gorącym środowisku, a zwłaszcza wysiłek fizyczny podczas upałów prowadzić mogą do utraty nawet kilku litrów wody w ciągu godziny, a straty te powinny być na bieżąco uzupełniane. Utrata płynów prowadzi do pobudzenia znajdującego się w mózgu ośrodka pragnienia. Zdrowy człowiek odczuwając pragnienie uzupełnia niedostatki płynów. U osób starszych wrażliwość ośrodka pragnienia jest zmniejszona, co sprawia, że bardzo łatwo dochodzi u nich do odwodnienia - dlatego też, zwłaszcza podczas upałów, powinny one pić mimo braku pragnienia. Odwodnienie objawia się m.in. osłabieniem, uczuciem niepokoju, suchością śluzówek, przyspieszeniem czynności serca, spadkiem ciśnienia krwi1. Doprowadzić może do utraty przytomności, a w skrajnych przypadkach – nawet do śmierci.

Pierwszą porcję płynów warto wypić zaraz po wstaniu z łóżka. Wspomoże to pracę jelit, co jest szczególnie korzystne w przypadku osób cierpiących z powodu zaparć. Nie należy natomiast pić dużych ilości płynów podczas posiłków – prowadzi to do rozcieńczenia soków trawiennych, co utrudnia pracę znajdującym się w nich enzymom.

Najlepiej pić małymi porcjami, ale za to często i regularnie – nie czekając, aż pojawi się uczucie pragnienia.

Aby ugasić pragnienie zdecydowanie najlepsza jest niegazowana woda mineralna. Kolorowe napoje zawierają zwykle duże ilości cukru (są więc źródłem „pustych kalorii”), a ponadto mnóstwo dodatków chemicznych (barwników, konserwantów). Sztuczne aromaty i konserwanty znajdują się także w aromatyzowanych wodach mineralnych. Spośród herbat najlepiej wybierać herbatę zieloną i białą – oczywiście niesłodzone.

Kochane, woda jest niezbędnym składnikiem naszej diety, nie wolno nam o niej zapominać!! Niestety często zamiast wody wybieramy mocną kawę. Nie powinno tak się zdarzać często, dlatego należy pamiętać, aby uczyć picia wody najmłodsze pokolenie, by nasze dzieci nie miały w przyszłości z tym problemu, by cieszyły się długo dobrym zdrowiem i zdrowym wyglądem. Bo o wygląd dbamy przede wszystkim od środka! :) A więc zdrowie:) Szklanka wody przy łóżku jest? Jest:) Pozdrawiam Was cieplutko MamaIdealna.pl

Źródło:1, 2, 3.

About the author

Aga

View all posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *